Vánoční přejídaní

26. prosince 2014 v 2:50 | Loo |  Poruchy příjmu potravy
Zdravím!


Nechci se řadit mezi další články tohoto typu, které teď určitě kolují na internetu. Chci se soustředit na skupinu lidí, kteří trpí poruchou příjmu potravy a na konec připíšu pár mých osobních typů, které dělám, abych se vyhla výčitkám a myšlenkám na zvracení.

Člověk, který nikdy neměl problémy s jídlem, ani netuší, co je to pro někoho s poruchou příjmu potravy, když se přejí - nebo si myslí, že se přejí. V období Vánoc je to nejtěžší, protože je všude tolik dobrého jídla. Ne všichni se dostanou do "stádia", kdy absolutně nenávidíte jídlo, nebo nemůžete jídlo pozřít. Právě spousta lidí trpící poruchou příjmu potravy jídlo miluje a není nic horšího než stůl plný tak lákavých pochoutek.

Nejtěžší den vůbec je právě, všemi tak milovaný, Štědrý den. V mé rodině to bylo obzvlášť na palici, jelikož pocházím z katolické rodiny, tudíž jsme museli všichni držet půst. Jedině moje maminka byla vždy "rebelka" a ráno jak vstala, tak si namazala chleba s máslem a solí a k tomu si dala kakao. V tom lepším případě jsme měli hrachovku, která mi moc doma nejede, tudíž jsem byla odkázána jen na blbosti. Toto by se nemělo dělat. Jíst sladkosti. Nejen, když má člověk ukrutný hlad, tak jich sní strašně hodně, navíc... sladkosti zasytí jen na krátkou dobu, což znamená další přejídání... Je to začarovaný kruh. Samozřejmě nesmím opomenout výčitky a možné je i následní zvracení. Ani jedno není dobré.

Jako starší jsme si "vydupali" aspoň polévku, kterou jíme všichni. Sice nejíme maso (které já nejím vůbec :D), ale normálně jíme. Dokonce letos jsem měla rohlík s plátkem parenice. Tak stejně byste měli jíst i vy. Klasická zeleninová polévka nic nezkazí a komu nevadí jíst na Štědrý den maso, ať si jej klidně udělá.

Verzce s cukrovím je jen jedna možnost. Druhá možnost je, že člověk nejí vůbec, pak je většinou nevrlý a na večeři spořádá potom všechno, co mu přijde pod ruku. Ani jedna z těchto možností není správná.

Další velká chyba je, že se dělá strašně hodně cukroví a dalších sladkých blbostí. Věčně slyším, že to nemá, kdo jíst a pak se to nakonec sní, protože nechtějí, aby se to vyhodilo. Taky snadná dostupnost k cukroví hodně napomáhá přejídání se.

Když už se Vám stane, že se přejíte, tak to rozhodně nezvracejte - pokud ovšem nesníte něco zkaženého, či otráveného... Pokud máte žaludek rozdrážděný a chce se Vám zvracet, tak si lehněte a mějte nohy výše, než je hlava. Odpočiňte si, nechte jídlo "si sednout". Pokud pocit plnosti stále přetrvává, doporučuji klasický uhličitan vápenatý v tabletách. Dá se snadno zakoupit v lékárnách. Rozhodně zapoměňte na výčitky. Ty Vám v ničem nepomohou. Naopak Vám bude ještě hůř. Tak jste se přejedli. Není to konec světa. Jeden den, kdy se přejíte, nic neznamená.


Pár tipů, jak zabránit přejídání se, nebo jej zmírnit

• Už jsem se o tom zmiňovala výše, ale musím to zmínit znovu. Na stole by mělo být jen pár kousků cukroví a to na celý den, dokonce i více dní. Krabice s cukrovím by měly být pečlivě uschovány a mělo by se k nim těžce dostat. Pokud jste leniví si pro ně zajít, tak nebude ani možnost je jíst.

• Další věc, která by byla dobrá, je, že by na stole mělo být více ovoce než cukroví. Mám na myslí i rozmanitost druhů ovoce. Málokdo Vám bude jíst mandarinky celých čtrnáct dní.

• Také je dobré si určit počet cukroví, které můžete za jeden den sníst, já osobně bych nepřekračovala pět až deset kousků.

• Zapomeňte na to, že jsou svátky. Jezte, jako by byly normální dny. Hezky plohodnotná jídla.

• Nezapomeňte na cvičení a pitný režim. Souvisí to hodně s předešlým bodem. Neznamená, že jsou svátky, tak zlenivíte a jedinou věc, kterou budete pít, je alkohol. Právě z alkoholu se krásně přibírá a celkově není vůbec tělu nijak prospěšný. Zkuste procházky krajinou, nebo jednoduše zajít do posilovny, či cvičit doma. Je to jen na Vás, co je lepší varianta.

• Sladkosti na stromečku nechte být. Nejlépší by bylo, kdyby se ani žádné nevěšely, ale nikdo neodolá salonkám, kolekcím a arabeskám. Udržujte všechny sladké ozdoby na stromečku. Když se stromeček bude sundávat, budete na sebe pyšní, kolik jste toho nesnědli. Pak je můžete používat jako normální "odměny", protože si to přiznejme - občas nikomu nezaškodí.

• Snažte se mít stůl bez jídla, když se s rodinou koukáte na pohádky. Když člověk přijde na návštěvu, je těžké odolat cukroví, brambůrkům a dalším pochoutkám, ale snažte se to krotit. Když člověk jí u televize, moc nevnímá, kolik toho sní, ale když už jíte něco takového, tak se vždy podělte s ostatními - nejjednodušší způsob, jak mít toho méně "na talíři".

Já doufám, že Vám tento článek pomůže se tolik nepřejídat, nebo se díky němu letos nepřejíte vůbec. Vím, že s článkem přicházím jako s křížkem po funuse, ale svátky a ani volno ještě nekončí, i když Štědrý den už byl. Hrozba přejídání visí pořád ve vzduchu, ovšem zimní/vánoční prázniny jsou nejtěžší období v tomto směru. Samozřejmě tipy můžete použít i mimo svátky.

Hezký zbytek svátků a šťastný Nový rok,
Loo
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Elis Elis | Web | 26. prosince 2014 v 12:43 | Reagovat

Vážně zajímavé, škoda že jsem si tvůj článek nepřečetla před Vánocemi, ale rady zužitkuji během roku...

2 Ko Ky Ko Ky | E-mail | Web | 26. prosince 2014 v 13:55 | Reagovat

pokud budeš chtít, tak ti to pošlu na e-mail :)

jsem je zkoušela, abych utvrdila své názory, že mi začínají určité věci z nic vadit, takže během ledna se musím domluvit s praktickou lékařkou,ať mě někam pošle a pořádně se mi to vyšetří :)

To jo no,hold jak se na to teď jinak pohlížím, tak to takto beru a dávám ti zcela za pravdu, teď nám to tělo bude vracet co jsme mu špatného dělali :/

není zač ;) seminárku odevzdávám až v prvním týdnu v lednu :) děkuji Tobě také přeji krásné svátky a do Nového roku všechno nejlepší ;)

3 Ko Ky Ko Ky | E-mail | Web | 26. prosince 2014 v 13:56 | Reagovat

Hezky jsi to napsala, podle mě to takhle lze i praktikovat v jiných ohledech nejen na Vánoce, ale i při běžném dnu. :)

4 CuMelKaa CuMelKaa | Web | 26. prosince 2014 v 13:58 | Reagovat

Uz u toho nadpisu sjem se musela smat =D sem totalne prezrana za posledni dny nafoukla jak balon a ondmitam cokoliv jist :D

5 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 27. prosince 2014 v 16:22 | Reagovat

Tak tvé rady jsou pro mě skoro totální utopie. Bohužel. Někteří máme v sobě zabudovaný zelený čudlíček na sladké a ten se automaticky zmáčkne, když na stole leží nějaké cukrovinky. Každopádně jsem si tvé rady pořádně několikrát pročetla a ze dvou talířků sladkého už máme jen jeden a to na chodbě, aby se k němu muselo jít. V obýváku zůstaly jen přírodní oříšky. Krásný zbytek svátků :-)

6 stuprum stuprum | Web | 27. prosince 2014 v 18:35 | Reagovat

Z alkoholu se hubne. :)

7 Orida Orida | Web | 28. prosince 2014 v 12:35 | Reagovat

Vďaka za pekný vhľad do života ľudí s poruchou prijímania potravy. Ja osobne som za vianočné cukroví vďačná, pretože viac-menej v tomto období žijem práve z toho. Keď je človek lenivý aj namazať si chleba maslom, nejaké tie medovníčky mu prídu vhod :)

8 saorisse saorisse | Web | 28. prosince 2014 v 18:59 | Reagovat

Clanek se ti moc povedl..obdivuji lidi,kteri si dokazou odpustit nejaky to cukrovi,ktery maj pred ocima. Ja i kdyz uz nemuzu,tak laduju..diky tvymu clanku si jdu dat ovoce:) alee i liker:D

9 Vivi Vivi | Web | 30. prosince 2014 v 16:28 | Reagovat

Ja som sa na sviatky zaťala a neprehnala som to. Asi preto, že neoslavujeme vianoce ale ajtak sme mali doma tých sladkosti viac než dosť. Prežrala som sa len raz, ked som zjedla celu čokoládu Milku ale to so hned aj vyzvracala pretože mi bolo zle:)
Ale inak cez sviatky si ludia radi uživaju a prežeru sa až ku záchodu, ale vtedy to je ospravedlnené ak nemaju potom výčitky:D Ak majú nech to nerobia:)
A inak článok si napísala skvele:)

10 Ko Ky Ko Ky | E-mail | Web | 31. prosince 2014 v 10:39 | Reagovat

Ahoj Loo,
přeji Ti všechno nej do Nového roku. ;)

11 Clawdia a Honey Clawdia a Honey | Web | 1. ledna 2015 v 20:57 | Reagovat

Ahoj, promiň že otravujem, budeš pro nás hlasovat tu http://cleodenile-monsterhigh.blog.cz/1501/mh-eah-grafik-2014-2-kolo#komentare ? Rádi optatíme ♥

12 diggah diggah | Web | 13. ledna 2015 v 20:53 | Reagovat

diki za komentar:)...ja viem ze to co robim neni idealne:( uvedomujem si ze musim este pracovat na svojej psychike ale popri tom mozem uz aj chudnut,aspon sa snazit zdravo nie s anou a miou

13 Van Vendy Van Vendy | Web | 24. ledna 2015 v 17:12 | Reagovat

To je moc prima článek, Loo. Já bych se přimlouvala hlavně za to ovoce, popř.zeleninu - i na Štědrý den se dá udělat mísa zeleninového salátu (ledový salát nebo čínské zelí, smíchané třeba s opraženými kostičkami očesnekovaného chleba, nebo s přidanými kousky tvrdého sýra, a trochou oleje, to aby se vitamíny ze salátu vstřebaly do těla. Zasytí a přitom člověk nepřibere).
A místo sladkostí sníst pomeranč, mandarinku, banán nebo kousek ananasu, je také dobrá volba.
Dobrý je také tip, určit si počet kousků cukroví, který se nepřekročí.
A v případě momentálního přežrání si raději dát sklenku piva (po něm se lépe tráví) a hlavně, už nic nejíst a nechat to sednout, přesně, jak píšeš.
Moc dobré rady.

14 Martina Martina | E-mail | 3. srpna 2015 v 19:07 | Reagovat

Ahoj, díky za článek, moc mi pomohl. Jsem ráda, že nejsem jediná "taková".Při čtení článku jsem si vzpomněla na jeden podobně zajímavý, který jsem nedávno četla: http://nejsivtomsama.blogspot.cz/ Blogy jako ten tvůj a tehle  i moc pomáhají :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama