Prosinec 2014

Vánoční přejídaní

26. prosince 2014 v 2:50 | Loo |  Poruchy příjmu potravy
Zdravím!


Nechci se řadit mezi další články tohoto typu, které teď určitě kolují na internetu. Chci se soustředit na skupinu lidí, kteří trpí poruchou příjmu potravy a na konec připíšu pár mých osobních typů, které dělám, abych se vyhla výčitkám a myšlenkám na zvracení.

Člověk, který nikdy neměl problémy s jídlem, ani netuší, co je to pro někoho s poruchou příjmu potravy, když se přejí - nebo si myslí, že se přejí. V období Vánoc je to nejtěžší, protože je všude tolik dobrého jídla. Ne všichni se dostanou do "stádia", kdy absolutně nenávidíte jídlo, nebo nemůžete jídlo pozřít. Právě spousta lidí trpící poruchou příjmu potravy jídlo miluje a není nic horšího než stůl plný tak lákavých pochoutek.

Nejtěžší den vůbec je právě, všemi tak milovaný, Štědrý den. V mé rodině to bylo obzvlášť na palici, jelikož pocházím z katolické rodiny, tudíž jsme museli všichni držet půst. Jedině moje maminka byla vždy "rebelka" a ráno jak vstala, tak si namazala chleba s máslem a solí a k tomu si dala kakao. V tom lepším případě jsme měli hrachovku, která mi moc doma nejede, tudíž jsem byla odkázána jen na blbosti. Toto by se nemělo dělat. Jíst sladkosti. Nejen, když má člověk ukrutný hlad, tak jich sní strašně hodně, navíc... sladkosti zasytí jen na krátkou dobu, což znamená další přejídání... Je to začarovaný kruh. Samozřejmě nesmím opomenout výčitky a možné je i následní zvracení. Ani jedno není dobré.

Jako starší jsme si "vydupali" aspoň polévku, kterou jíme všichni. Sice nejíme maso (které já nejím vůbec :D), ale normálně jíme. Dokonce letos jsem měla rohlík s plátkem parenice. Tak stejně byste měli jíst i vy. Klasická zeleninová polévka nic nezkazí a komu nevadí jíst na Štědrý den maso, ať si jej klidně udělá.

Verzce s cukrovím je jen jedna možnost. Druhá možnost je, že člověk nejí vůbec, pak je většinou nevrlý a na večeři spořádá potom všechno, co mu přijde pod ruku. Ani jedna z těchto možností není správná.

Další velká chyba je, že se dělá strašně hodně cukroví a dalších sladkých blbostí. Věčně slyším, že to nemá, kdo jíst a pak se to nakonec sní, protože nechtějí, aby se to vyhodilo. Taky snadná dostupnost k cukroví hodně napomáhá přejídání se.

Když už se Vám stane, že se přejíte, tak to rozhodně nezvracejte - pokud ovšem nesníte něco zkaženého, či otráveného... Pokud máte žaludek rozdrážděný a chce se Vám zvracet, tak si lehněte a mějte nohy výše, než je hlava. Odpočiňte si, nechte jídlo "si sednout". Pokud pocit plnosti stále přetrvává, doporučuji klasický uhličitan vápenatý v tabletách. Dá se snadno zakoupit v lékárnách. Rozhodně zapoměňte na výčitky. Ty Vám v ničem nepomohou. Naopak Vám bude ještě hůř. Tak jste se přejedli. Není to konec světa. Jeden den, kdy se přejíte, nic neznamená.


Pár tipů, jak zabránit přejídání se, nebo jej zmírnit

• Už jsem se o tom zmiňovala výše, ale musím to zmínit znovu. Na stole by mělo být jen pár kousků cukroví a to na celý den, dokonce i více dní. Krabice s cukrovím by měly být pečlivě uschovány a mělo by se k nim těžce dostat. Pokud jste leniví si pro ně zajít, tak nebude ani možnost je jíst.

• Další věc, která by byla dobrá, je, že by na stole mělo být více ovoce než cukroví. Mám na myslí i rozmanitost druhů ovoce. Málokdo Vám bude jíst mandarinky celých čtrnáct dní.

• Také je dobré si určit počet cukroví, které můžete za jeden den sníst, já osobně bych nepřekračovala pět až deset kousků.

• Zapomeňte na to, že jsou svátky. Jezte, jako by byly normální dny. Hezky plohodnotná jídla.

• Nezapomeňte na cvičení a pitný režim. Souvisí to hodně s předešlým bodem. Neznamená, že jsou svátky, tak zlenivíte a jedinou věc, kterou budete pít, je alkohol. Právě z alkoholu se krásně přibírá a celkově není vůbec tělu nijak prospěšný. Zkuste procházky krajinou, nebo jednoduše zajít do posilovny, či cvičit doma. Je to jen na Vás, co je lepší varianta.

• Sladkosti na stromečku nechte být. Nejlépší by bylo, kdyby se ani žádné nevěšely, ale nikdo neodolá salonkám, kolekcím a arabeskám. Udržujte všechny sladké ozdoby na stromečku. Když se stromeček bude sundávat, budete na sebe pyšní, kolik jste toho nesnědli. Pak je můžete používat jako normální "odměny", protože si to přiznejme - občas nikomu nezaškodí.

• Snažte se mít stůl bez jídla, když se s rodinou koukáte na pohádky. Když člověk přijde na návštěvu, je těžké odolat cukroví, brambůrkům a dalším pochoutkám, ale snažte se to krotit. Když člověk jí u televize, moc nevnímá, kolik toho sní, ale když už jíte něco takového, tak se vždy podělte s ostatními - nejjednodušší způsob, jak mít toho méně "na talíři".

Já doufám, že Vám tento článek pomůže se tolik nepřejídat, nebo se díky němu letos nepřejíte vůbec. Vím, že s článkem přicházím jako s křížkem po funuse, ale svátky a ani volno ještě nekončí, i když Štědrý den už byl. Hrozba přejídání visí pořád ve vzduchu, ovšem zimní/vánoční prázniny jsou nejtěžší období v tomto směru. Samozřejmě tipy můžete použít i mimo svátky.

Hezký zbytek svátků a šťastný Nový rok,
Loo